توسعه یک سبک بازی تهاجمی - ست حمله
توسعه یک سبک بازی تهاجمی - ست حمله
توسعه یک سبک بازی تهاجمی یکی از مهم ترین وظایف یک مربی می باشد. برخی از اهداف مربیان تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف گروه و یافتن راه حلی است که تیم را برای رساندن به حداکثر توانایی های بالقوه خود قادر سازد. در سطوح بالا (باشگاه ها یا تیم های ملی)، توسعه فردی و گروهی مهم است، اما برد فاکتور مهمی در سنجش موفقیت می باشد.
نویسنده: استرلینگ رایت Sterling Wright
استرلینگ رایت سرمربی تیم ملی بزرگسالان مردان مراکش در مسابقات قهرمانی آفریقا در سال 2003 و مدیر فنی فدراسیون بوده است. او مدرس فیبا است و مربی تیم های فرانسوی در تمامی رده ها و مربی باشگاه ورزشی تاباک کازابلانکا در مراکش بوده است.
یک مربی باید دانش عمومی از هر دو فاکتور قابل کنترل مانند: تیم، باشگاه و از این قبیل، و برخی دیگر از فاکتورهای غیر قابل کنترل همچون: مسابقه ای که مشغول آن است، رقیبان خود (چه شناخته شده و چه ناشناخته) و غیره، داشته باشد تا بتواند شانسی برای موفقیت داشته باشد.
پس از درک عمومی از این عناصر، یک سبک حمله سازگار با علاقه بازیکنان، مربیان و تماشاگرانی که بزرگرین شانس پیروزی هستند، باید توسعه داده شود. چندین بار تا حالا ما شاهد تیم ناموفقی بوده ایم که با تغیر چند عنصر کوچک، موفق شده اند؟ تغییر بازیکن (بازیکنان)، مربی، و یا ایجاد تغییر برای سبکی متفاوت در بردن بسکتبال. ما احساس می کنیم تا حد ممکن برای بدست آوردن علاقمندی هر کس باید تلاش کرد تا یک شانس واقعی برای رسیدن به انتظارات داشته باشند.
ما احساس می کنیم برای تیم های مراکشی در سطوح بین المللی باید یک سبک از بازی بسیار پرتکاپو ار هر دو حالت تهاجمی و تدافعی، را بازی کنیم. ما تلاش می کنیم کمبود قد و قوای فیزیکی تیم خود را با افزایش سرعت اجرا و جلوگیری از بازی کردن حریف در حالت نرمال، جبران کنیم. برای استفاده کردن از ورزشکاران خود با قوای فیزیکی محدود باید نوعی از حرکات در حمله داشته باشیم که نقاط ضعف ما را جبران کند. بازیکنان داخلی ما توپ را در یک موقعیت حمله دریافت می کنند، برای از دست ندادن توپ در مقابل بازیکنان بلند قامت تر و قوی تر حریف آن را به پست پایین که مقابل آن است، پاس می دهند. همین نکته هم برای بازیکنان خارجی ما هم صادق است که در حرکت توپ را دریافت کنند و در فاصله مناسب می توانند از مهارت های خلاق خود استفاده کنند. ما احساس می کنیم که ایجاد سبکی از بازی که به بازیکنان اجازه ی "خواندن و عکس العمل نشان دادن" در مقابل "فکر کردن و اجرا کردن" را بدهد، بیش ترین شانس پیروزی را به ما خواهد داد. بازی پرتکاپو تهاجمی و تدافعی، سبکی دیدنی است که بازیکنان و تماشاگران از آن لذت می برند.
از آنجایی که ما یک تیم جوان در حال توسعه داریم، این روش حداکثر مقدار زمان بازی را به نه تا ده بازیکن در مقابل تعداد محدودتری می دهد. بنابراین با حداکثر بازیکن درگیر و باانگیزه، ما در حال حاضر تعداد درجاتی از موفقیت را گذرانده ایم در حالی که برای آینده آماده می شویم.
ست حمله
ما دوست داریم در یک ست حمله حرکات بازیکنان زیاد باشد تا به دفاع امکان کمک به هم را ندهد. تمام این تلاش ها برای ساده نگه داشتن آن در حالی می باشد که هم پرتاب های سریع و هم امکان کنترل توپ درست در حمله ی ما قرار داشته باشد.
ما در بازی نفر به نفر از ساختار ست حمله ای 4-1 استقاده می کنیم. این ترکیب فضا سازی بهتر، پخش متعادل بازیکنان در زمین و موقعیت ریباند به ما برای ارضا نیاز ها می دهد. ما به ادامه بازی "تلفن" می گوییم که آن امکان آن را فراهم می کند تا به طور مداوم بازی پست، موقعیت های شوت سه امتیازی، فضاسازی بهتر برای جدایی و بازی تک به تک، داشته باشیم. خیلی مهم است که بازیکنان ما وضعیت دفاع را بسنجند تا بتوانند از اشتباهات دفاع استفاده کنند.
اساس قرار گیری به صورت 4-1 می باشد که در آن 4 و 5 در پست بالا و در گوشه منطقه رنگی و 3 و 2 در بال و در امتداد خط پرتاب سه امتیازی و 1 در پست گارد راس و در بالا قرار می گیرند.
بازی با دریبل 1 به یک سمت (در این مثال به طرف راست و به سمت 2) شروع می شود. 2 از پشت مدافع به سمت سبد برش می زند و در برش بک دُر خود به دنبال پاس می باشد. اگر ما در سرعت نسبت به دفاع 2 برتری داشتیم، به 2 برای رفتن به سمت سبد پاس زمینی می دهیم (دیاگرام 12). اگر مااز نظر ورزشی نسبت به مدافع 2 آماده تر بودیم، می توانیم پاس لاب یا هوایی (Lob Pass) بدهیم. همچنین اگر 2 می خواهد در زمان برش به سمت حلقه از مدافع خود جدا شده باشد، می تواند او را پست آپ کند. در همین زمان 3 در حول خط سه امتیازی حرکت می کند و از اسکرین های متوالی 4 و 5 که مقداری بالاتر آمده اند، استفاده می کند و در جای 2 قرار می گیرد.

اگر 1 به 2 در مسیر حرکت به سمت سبد پاس نداد، باید توپ را به 3 در بال پاس بدهد و به سمت مخالف برود. 3 بعد از دریافت پاس، برای شوت رو به سبد می شود. همانطور که 5 برای دریافت توپ به پست پایین می رود، 4 به او اسکرین می دهد. 2برش خود را تا پست پایین سمت دیگر ادامه می دهد (دیاگرام 13). اگر مدافعین 4 و 5 بعد از پیک، وظایف دفاعی خود را جا به جا کردند (سویچ کردند)، 4 عقب تر می رود تا بعد از دریافت پاس در پست شوت بزند و یا با 5 بازی بالا-پایین و یا دو نفره را اجرا کند.

1 در مسیر حرکت خود در خط پرتاب پنالتی با 4، دابل اسکرین می دهند. 2 از دابل اسکرین استفاده کرده و سعی به پرتاب سه امتیازی می کند. 5 نیز در پست پایین سمت قوی جاگیری می کند (دیاگرام 14). در این لحظه ما هم می توانیم توپ را به داخل برای دو امتیازی محتمل و هم به 2 در بالای منطقه برای یک شوت سه امتیازی پاس دهیم. همانطور که 2 از اسکرین عبور می کند، 1 از پایین 4 به سمت منطقه بال حرکت می کند.

در صورتی که 2 شوت نکرد، باید توپ را به 1 در منطقه بال پاس دهد و 4 نیز باید به پایین برود و در آن جا دفاع خود را پست آپ کند. 1 هم می تواند شوت بزند و هم به 4 پاس دهد (دیاگرام 15). 5 موقعیت خود را برای ریباند از منطقه ضعیف بهبود می بخشد و 3 به کرنر و 2 نیز به سمت مخالف جهتی که پاس داد، می روند.

1 اگر توپ را به داخل پاس نداد و یا شوت نزد، می تواند با 4، بازی دو نفره انجام دهد. همچنین می تواند به 3 که از اسکرین متوالی 5 و 2 به بیرون خط سه امتیازی آمده است، پاس دهد (دیاگرام 16).

همانطور که 3 برای شوت آماده می شود، 1 به 3 پاس می دهد. 4 و 5 برای ریباند حمله موقعیت خود را درون منطقه رنگی مستحکم می کنند و 2 نیز خود را به سمت بال می کشاند (دیاگرام 17).

3 توپ را به 2 می رساند و بعد به سمت مخالف می رود. 2 به محض دریافت پاس، می تواند هم شوت بزند و هم به 5 در پست پاس دهد و هم با 5 بازی دو نفره را اجرا کند (دیاگرام 18). در حالی که 1 به کرنر می رود، 4 نیز موقعیت خود را برای ریباند آماده می کند (مشابه حرکت در دیاگرام 4، اما در سمت مخاللف).
در این لحظه ما انتخاب های مشابهی نسبت به دیاگرام 5 داریم، اما در سمت مخالف زمین با بیرون آمدن 1 از اسکرین های متوالی 3 و 4 (دیاگرام 19).
 |
 |
به نظر ما این بازی به ما موقعیت پرتاب سه امتیازی توسط سه بازیکن پیرامونی و موقعیت های پست پایین و بازی های دو نفره به بازیکنان داخلی ما می دهد.
همچنین به ما شانس بازی تک به تک را در حالی می دهد که بازیکن ما در زمان کمک کردن مدافع خود در سمت ضعیف در مکانی آزاد جاگیری کرده است. همچنین بازیکنان ما به طور متعادل در زمین پخش می شوند و موقعیت ریباند در سمت ضعیف را خواهند داشت. اگر ما بخواهیم به طور مداوم در حالی که توسط پست پایین و بازیکنان پیرامونی تهدید می کنیم، مالکیت توپ را در اختیار داشته باشیم، این سیستم، تبدیل به اعمال ادامه داری خواهد شد. خیلی مهم است که بازیکنان ما ، وضعیت دفاع را بسنجند و این سیستم موفقیت بسیار زیادی را به همان خوبی که در مقابل دفاع های نفر به نفر به ارمغان می آورد در مقابل دفاع های ترکیبی (مربع و یک، مثلث و دو، و غیره) نیز بدست می آورد.