تمرینات روزانه بسکتبال

زمان درج: ۱۳۹۰/۹/۴ ۱۰:۱۶:۳۶ | اضافه به علاقه مندی ها | چاپ

موفقیت یا شکست بیشتر مربیان به احتمال فراوان ارتباط مستقیم با توانایی تعیین تمرینات برای نیازهای خود و سپس به طور صحیح قرار دادن آنها در تمرینات روزانه خود دارد .اگر مربی نتواند عقاید خود را به بازیکنان انتقال دهد، اطلاعات زیادی از بین خواهد رفت.

نویسنده: جان وودن John Wooden


هر تمرین را باید با دقت طراحی کرد و از هدر رفتن وقت جلوگیری نمود. برای هر تمرین باید هدفی داشته باشید و هر تمرین را باید در بهترین وقت قرار دهید. تمرینی که در زمان نامناسب قرار داده شود مانند تمرینی است که هدفی نداشته باشد.

نباید برنامه تمرین روزانه را با عجله طراحی نمود، بلکه باید در زمانی انجام شود که مربی و کمک مربیان بتوانند تمام عوامل مربوطه را در نظر بگیرند و سپس اقدام نمایند. باید گذشته و آینده را در نظر داشت. همچنین شرایط فیزیکی، روحی و تسهیلات موجود را مد نظر گرفت. من تمام برنامه های تمرینی سالانه را تثبیت می کنم و گزارش دو فصل قبل را بایگانی می کنم تا از آنها استفاده کنم. نظرات را در کنار هر تمرین یادداشت می کنم. این یک منبع بسیار مناسبی است.

اینجا چند نکنته را به مربیان یادآوری می کنم:
1- پس از آغاز تمرین، برنامه باید دقیقا اجرا شود. اگر زمانی کافی برای تمرین داده نشده، نباید آن را بیش از زمان تعیین شده ادادمه داد. این کار باعث می شود که مطلب دیگری را حذف کنید یا وقت تمرین را اضافه کنید که هیچکدام مطلوب نیستند. اگر وقت اضافی برای تمرین دارید می توانید موردی را اضافه کنید یا اگر بازیکنی که آن تمرین را برای او طرح کرده اید غایب است، تمرین را عوض کنید.
2- حتما تمرین را با حرکات کششی و گرم کردن آغاز کنید تا ماهیچه ها نرم شوند. حرکات کششی، خم شدن پرش و دویدن را انجام دهید و در طول تمرینات، حرکات باید شدیدتر شوند.
3- تمرینات روزانه باید متغییر باشند تا از یکنواختی جلوگیری شود. ممکن است بعضی از تمرینات هر روز تکرار شوند. این مسئله در مورد تمرینات شوت، دریبل و ریباند صادق می باشد.
4- اگر هدف هر تمرین قبل از آغاز آن توضیح داده شود، بازیکنان واکنش بهتری نشان می دهد.
5- از یک تمرین برای مدت طولانی نباید استفاده کنید. بهتر است تمرینات بیشتری برای یک هدف داشته باشید.
6- به دنبال تمرینات مشکل باید تمرینات دلپذیری قرار دهیم و بالعکس.
7- تمرینات باید تا حد امکان رقابتی باشد و شرایط بازی را بوجود بیاورید.
8- تمرینات جدید را باید در ابتدای جلسه تمرینات و قبل از اینکه بازیکنان خسته شوند ارائه دهید. من اعتقاد دارم که نباید مجددا تمرین جدیدی را در همان جلسه انجام دهیم، بلکه بهتر است آن را در جلسه بعدی انجام دهیم.
9- تمام تلاش ها باید در جهت آماده سازی بازیکنان برای شرایط بازی باشد و تمرینات باید برای این منظور طراحی شوند.
10- در حالیکه فصل مسابقات پیش می رود باید زمانی بیشتری برای کار گروهی تعیین کنید. هیچگاه مهارت های اساسی انفرادی که حداقل 50% زمان تمرین را می گیرد فراموش نکنید.
11- هر جلسه تمرین را ارزیابی کنید. من دوست دارم تمرین را با کمک مربی بحث کنم و از نظرات او برای جلسه بعد استفاده کنم.
12- در تمرینات سعی کنید اصول پایه ای را ترکیب کنید، اگر چه تاکید شما روی یک اصل باشد. اجازه ندهید که بازیکن یک اصل را غلط بیاموزد چون شما روی اصل دیگری تاکید دارید.
13- برای آموزش اصول پایه ای از گروه های کوچک 3 تا 5 نفره استفاده کنید. ولی باید بدانید هر بازیکنی به یک مقدار مساوی زمان برای هر اصل پایه ای احتیاج ندارد.
14- اگر چه امکان کار روی حمله بدون دفاع وجود ندارد بهتر است در روزهای متناوب روی حمله و دفاع کار کنید.
15- هر جلسه تمرین را با تمرینی شادی بخش ختم کنید که بازیکن و مربی را با روحیه ای خوب باقی بگذارد. این برنامه برای همه خوب است حتی خانواده مربی. بازیکنان را قبل از پایان آخرین تمرین آماده کنید. چون نمی خواهید بازیکنان احساس کنند که تنبیه شده اند.

 

Share
Comment's

فارسی را پاس بداریم

 

نظرات کاربران (0)



ما را از نظرات خود آگاه سازید:


 نام

 ایمیل

 وب سایت




 

 تمامی حقوق متعلق است به Slam.ir

برنامه نویسی وب || پشتیبانی || پرتال || توسعه نرم افزار خاتم